torsdag den 11. september 2014

siden sidst

Torsdag den11.9.2014

Ja der er så gået et halvt år siden mit sidste indlæg. Det er ikke fordi jeg er gået i stå, nej tvært imod. Jeg har trænet kontinuerligt hele sommeren uden nogen at løbe ind i nogen form for skader eller lignende. Jeg har trænet mellem 12-15 timer pr uge så når man ligger det til en 37 timers arbejds uge, så er der ikke meget tid tilbage til at sidde foran computeren. Jeg har ihvertfald valgt ikke at gøre det...

Som jeg skrev tidligere på året, har jeg deltaget i et par 6 timersløb. Ét i Sæby, hvor det blev til en 3. plads med knap 70 km og ét her for et par uger siden i Aalborg, hvor det blev til en 2. plads med 71 km. Til 6 timers løbet i Aalborg var min plan at teste mit ernæringsindtag med henblik på Spartathlon dvs. at løbe med samme intensitet som jeg regner med at løbe med i Grækenland. Det gik rigtig fint og jeg havde et stort overskud og valgte efter fire timers "træningsløb", at prøve at gå efter sejren og gav den fuld gas. Efter en times jagt kunne jeg se at den førende løber var for langt foran til at jeg kunne indhente ham. så jeg slappede lidt af den sidste time. I forhold til løbet i Sæby kunne jeg mærke en klar forbedring så det var alt i alt en god test for mig.


En 3. plads ved "6 timer ved havet" i Sæby


I uge 32 var jeg i Hjørring for at få lavet en test hos optimizar. Målet med testen var at jeg gerne ville have klarlagt hvor meget energi jeg skal indtage pr time ved forskellige intensiteter. Det var vigtigt for mig at få så mange facts på bordet så jeg vidste lige præcis, hvad jeg skulle indtage for at holde mig kørende i de 36 timer jeg har til at gennemføre løbet i Grækenland. Ét af spørgsmålene inden testen var bl.a. hvor stor en mængde af energien der skal komme fra fedtforbrænding og hvor stor en del af energien der kommer fra kulhydrater.

Testen viste, at jeg at jeg havde trænet helt perfekt i forhold til et ultraløb, min fedtforbrænding var rigtig god hele vejen op gennem mine pulszoner. Det kom dog bag på mig hvor meget man reelt forbrænder under et ultraløb. Ved en puls på 120 slag/min. forbrænder jeg 765 kcal i timen hvor af de ca 30% er fedt, altså skal jeg indtage 544 kcal pr. time. Efter testen har jeg prøvet at træne med denne mængde energi indtag. Energimæssigt gik det rigtigt fint men jeg var lige ved at kaste op pga al den mad jeg skulle spise. Jeg har derfor været nød til at finde et kompromis, hvor det hele hænger sammen.

 Planen er som følger for 6 timer:

- 1 l energidrik med 40 gram kulhydrat pr.time 151 kcal
- 1 gel  hver anden time 100 kcal
- 2 daddel romkugler hver anden time 100 kcal
- fast føde en bolle eller lign hver 3. time 170 kcal
- snacks i form af 50 g peanuts 50 g rosiner 450 kcal
- 100 g banan7frugt hver 3. time 85 kcal
- en salt tablet hver 6. time

Ialt 2466 kcal pr 6 timer og 411 kcal pr. time. Dvs at jeg har et underskud på 130 kcal pr time men jeg er jo fuldtanket fra start så der er lidt at tage af, man siger vist at man som gennemsnit har 1600 kcal i tanken fra start. Det gælder selvfølgelig om at mærke efter hele tiden, om hvordan maven har det. Det vigtigste bliver at få nok væske, så det vil blive min første prioritet.

Jeg har som sagt trænet uden nogen form for skader hele det sidste halve år. Så nu hvor jeg er jeg er igang med nedtrapningen er det meget typisk at man begynder at mærke alle mulige skavanker. Jeg er dog en smule bekymret for min svangsene under venstre fod. Jeg har derfor ikke løbet siden i søndags ( fire dage) for at give den lidt ro. Det føles som om den er i bedring... Det er bare irriterende når man nu gerne vil lave en god nedtrapning, at det så skal ødelægge en perfekt optakt til løbet. Der går selvfølgelig mange tanker igennem hovedet på mig når der opstår denne slags forstyrrelser, tanker som "er det noget alvorligt?" "kan det få indflydelse på løbet?" "kan jeg løbe imorgen eller skal jeg vente en ekstra dag med at at teste foden?" "hvormeget mister jeg ved ikke at løbe i en uge?, fylder rigtig meget i mit hoved.
 Alt i alt tror jeg ikke at det har nogen betydning for min form. Jeg er i mit livs form i øjeblikket og det vigtigste er ikke at forcerer noget for at træne et mere eller mindre ligegyldigt pas. og måske forværre skaden. I stedet for løb, cykler jeg og bruger crosstraineren i fitnesscenteret så mon ikke det går alligevel.

Jeg skal så småt igang med at pakke de poser jeg skal have lagt ud til depoterne i Grækenland. Det giver lidt kriller i maven for det betyder samtidigt at jeg skal sidde og vurderere, hvornår jeg regner med at være ved de forskellige depoter;-) det er lidt svært at spå om, men jeg har jo heldigvis min super supporter Heidi med i bil undervejs. Jeg må ikke modtage hjælp ved alle depoterne så det kræver en del planlægning.

Jeg glæder mig afsindig til at flyet letter i Hamborg og rejsen kan begynde - jeg håber alt vil lykkedes for mig og at dette løb vil blive en succes.
Heidi og jeg har planer om, at vi her på bloggen vil informere de af jer, som kunne være interesseret i at få opdateringer undervejs i løbet.

Løbet starter den 26.9 kl. 07.00 og slutter lørdag den 27.9 kl. 19.00

 




 
 
Trin Belastning
[km/t]
Varighed
[min]
Pulsfrekvens
[1/min]
V´O2
[l/min]
RER Fedt
[kcal/t]
Kulhydrat
[kcal/t]
Fedt
%
Kulhydrat
%
Energiomsæt.
[kcal/t]


 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar